Ontwikkeling

Ontwikkeling van het kind

De ontwikkeling van het kind kan grofweg in 4 hoofdcategorieën worden opgedeeld: Motoriek, Sociaal, Emotioneel en Cognitief. Op elk van deze aspecten is het belangrijk dat uw kind zich volledig ontwikkeld.

Motoriek

​Uw kind moet leren hoe met het eigen lichaam om te gaan. Uw kind zal letterlijk en figuurlijk op verschillende aspecten de eerste voetstapjes zetten. Hoe moet ik staan, hoe loop ik en hoe gebruik ik mijn lichaam zo goed mogelijk.

Sociaal

​Uw kind moet leren hoe te communiceren met de omgeving en met anderen. Uw kind zal de eerste woordjes en zinnen leren, maar zal zich ook ontwikkelen op het gebied van sociaal gedrag.

Emotioneel

​Uw kind moet leren wat emoties zijn en hoe met deze emoties om te gaan. Wat betekent het om blij of droevig te zijn en hoe ga ik hier mee om.

Cognitief

Uw kind moet leren om alle informatie die op uw kind afkomt te verwerken en te gebruiken. Dit is een ontzettend belangrijk onderdeel van de ontwikkeling van elk kind en leert uw kind hoe om te gaan met de impulsen die op uw kind afkomen.

Motoriek

Het ontwikkelen van de motoriek wordt gestimuleerd door samen met de kinderen te spelen. Door gebruik te maken van de spullen die in hun omgeving zijn geplaatst, kunnen zij oefenen, uitproberen en leren hoe hun lichaam werkt. Zo wordt hierdoor bijvoorbeeld de oog-hand coördinatie bevorderd. Daarnaast spelen de kinderen regelmatig buiten op ons eigen speelterrein. Ook hier leren de kinderen rennen, klimmen, glijden, etc. zodat hun motoriek verder ontwikkeld wordt en zij hun eigen mogelijkheden en beperkingen leren kennen. De leidsters spelen hier een actieve rol in en zorgen door hun begeleiding dat de kinderen hierin groeien en ook leren hoe ze hiermee moeten omgaan. Ook het gebruik van de zintuigen wordt verder ontwikkeld. Voelen, ruiken, luisteren, zien en proeven gaat de gehele dag door.

Sociaal

De sociale ontwikkeling van een kind speelt een belangrijke rol in de manier waarop een kind uiteindelijk in het leven met andere mensen communiceert en omgaat. Doordat we met kleinschalige groepen werken leert uw kind met andere kinderen te communiceren (horizontaal), maar ook met de leidsters die optreden als hun begeleider (verticaal). Daarbij stimuleren we de kinderen om initiatief te nemen, om uit te stappen en het “gesprek” met de ander aan te gaan. Ook begeleiden en verbeteren wij de kinderen in hun taalgebruik

Daarnaast helpen wij kinderen ook in hun omgang. Wat is het belang van delen met een ander, rekening houden met een ander, samen dingen doen, ruzie maken, maar ook weer vrede sluiten. Hoe past uw kind dat uiteindelijk toe? Wij creëren een positieve sfeer in de groep, waar ruimte is voor het experimenteren en leren van deze dingen. Tegelijkertijd geven wij ook aandacht aan het individu, helpen wij kinderen om sociaal vaardig te worden en leren wij hen begrijpen wat de normen en waarden van de huidige samenleving zijn. Dit betekent ook dat wij kinderen op de juiste momenten zullen terecht wijzen en hun zullen uitleggen wat de gevolgen van hun gedrag zijn. Elke actie heeft uiteindelijk een gevolg in onze samenleving en voor kinderen is dat ook belangrijk om te leren en te begrijpen.

Emotioneel

Emotioneel begint uw kind langzaam maar zeker met verschillende gevoelen te maken te krijgen. Wat betekent het voor een kind om blij of verdrietig te zijn. Maar ook het houden van iets, verlegen zijn, hebzuchtig zijn of geïrriteerd, zijn allemaal emoties waar uw kind mee te maken zal hebben. Door een sfeer te creëren waarin emoties geuit kunnen worden en tegelijkertijd begeleiding te geven hoe met deze emoties om te gaan, stimuleren wij kinderen om de emoties de ruimte te geven, maar er ook op een goede manier mee omgaan. Op die manier worden de kinderen ook emotioneel vaardig.

Cognitief

De cognitieve vaardigheid van een kind betekent de vaardigheid om alle informatie die op een kind afkomt te verwerken en te gebruiken. Dit is een ontzettend belangrijk onderdeel van de ontwikkeling van elk kind en bepaalt hoe goed uw kind met de (sociale) omgeving om kan gaan. Hoe gaan ze om met de impulsen die op hun afkomen en hoe nemen ze de informatie op een goede manier tot zich.

Een omgeving waarbij uw kinderen geprikkeld worden om informatie tot zich te nemen en te verwerken is hierin essentieel. Bij De Voetstapjes gebruiken wij hier alle mogelijkheden voor. Door activiteiten te doen zoals voorlezen, liedjes zingen, (samen) spelletjes doen, maar ook themadagen, feestvieringen, knutseldagen en bezoekjes aan de kinderboerderij, leren kinderen de informatie tot zich te nemen en worden ze geprikkeld om te blijven leren, hun hersens te gebruiken en hun taal te ontwikkelen.
Kinderen worden uitgedaagd om creatief te zijn en hun grenzen op een speelse manier te verleggen. Eigen ideeën worden hierbij aangemoedigd, zodat ze ook leren om initiatief te nemen.

Tevreden klanten

Wat klanten over ons zeggen

Nathalie

Hele leuke, gezellige opvang. Mijn kleintje komt en gaat met een grote glimlach. Ze doen altijd leuke feestjes organiseren (zomerfeestje, halloween etc.) Maar ook lekker eten, leren en spelen!

Bas

Onwijs prettige en professionele begeleiders. Bovendien scherp in prijs en flexibel als het gaat om de openingstijden!

Monique

Zorgzame en lieve leidsters die mijn zoontje elke keer weer blij maakten. Hij kwam altijd met een grote glilmlach thuis. Er hangt een warme sfeer en er is oog voor het individu.

Amy

Kleinschalig en super persoonlijk. Maar bovenal goede zorg en begeleiding voor de kleintjes. Mijn dochter gaat er met veel plezier heen.